Tak to už věděl Jan Ámos Komenský, že na děti je potřeba jít chytře, když chceme, aby byly chytré. Jenže sčítání jablíček a hruštiček dětem odrostlejším už moc zábavné nepřipadá. A není divu. V reálném životě se přece míchat jablka s hruškami důrazně nedoporučuje.
Starší děti prý hlavně potřebují vidět smysl v tom, co se učí. Už si nechtějí při učení jen hrát. Ostatně, do popředí jejich zájmu se pomalu a jistě dostávají zcela odlišné hrátky, to si musíme přiznat. A při nich tedy jádroviny taky zrovna nepřepočítávají.
Namátkou jsem otevřela sbírku slovních úloh, pro 7. třídu, abych nikomu nestranila.
- První úloha: Karel, Petr, Jan a Martin celkem odevzdali 47 kg papíru…. LOL (jak by řekla moje dcera). Nebo vy si doma vážíte tříděný odpad?
- Druhá úloha: Na skládku teplárny přivezli koks… Tak to je něco pro Grétu. Za pár let už děti ani nebudou vědět, co to je koks. Ostatně některé to netuší už teď.
- Třetí úloha: Kolem táborového ohně byly lavice…
To prostě není matika, to je dějepis. Jako dějiny jsou fajn, ale kdo z nás to v životě využije při práci?
Ne, není to o tom, aby se děti neučily matiku, to ne. Ale aby v tom viděly smysl. Že to upotřebí i v dnešní době.
Tak třeba: zrovna dneska jsem našla krásnou inspiraci na průnik množin. Díky, Covide. Naprosto aktuální téma a praktické použití:
První dítě bude v prvním týdnu na distanční výuce a další dva týdny na prezenční výuce. Druhé dítě se bude první dva týdny učit prezenčně a třetí týden distančně. Třetí dítě se bude všechny tři týdny učit prezenčně, ale nemůže chodit do družiny. Čtvrtý týden mají všechny děti vánoční prázdniny. Kdy půjde maminka do práce?
PS: Správné odpovědi pište do komentářů :-) :-)
PS2: A pak že Vennovy diagramy jsou za zenitem!