K čemu by šla přirovnat životní změna? To, když se zkrátka jednoho dne rozhodnete začít dělat něco zcela jinak než doposud. Protože najednou velmi přesně cítíte, že to doteď nebylo to pravé. Tak to chcete dělat jinak.
Všichni máme rádi přirovnání. Něco těžko pochopitelné přirovnáme k něčemu, co si umíme představit, a hned tuto vlastnost “pochopitelnosti” přeneseme i na předmět přirovnání. A je zase dobře.
Těch přirovnání už bylo… od poetických až po ta dramatická. Pojďme si to zkusit. Tak tedy:
ŽIVOTNÍ ZMĚNA JE JAKO KDYŽ…
… si koupíte nový ultralehký notebook.
Očekáváte od něj, že čím víc do něj investujete, tím víc se vám vše zjednoduší, vše najednou bude ještě přehlednější, rychlejší a přesnější. Že veškerou znalost budete mít uchovánu hezky na jednom jediném místě, vždy snadno dostupnou a tím si navýšíte svoji pracovní efektivnost.
A jaká je realita?
- Zjistíte, že váš “nový operační systém” není kompatibilní s většinou programů, které jste kdy používal.
- Rosíte se každé ráno při jeho zapnutí, protože netušíte, zda jste si zapamatoval všechna potřebná hesla. Netušíte, jaké aktivační kódy přiřadit k aplikacím, které nutně potřebujete.
- Máte věčný strach z toho, že jste zaostalí, protože kdo “neapdejtuje”, jako by nebyl.
- Stěží zvládáte základní funkce notebooku a s hrůzou zjišťujete, že ho využíváte pouze z jeho nepatrné části.
- Občas ho nenávidíte, toužíte po tom předchozím, ale cítíte, že už bez něj nemůžete být.
- Netušíte, kde to přepnout do češtiny, abyste tomu aspoň trochu rozuměl.
- Většině chybových hlášek skutečně nerozumíte a netušíte, co byste měl dělat.
- “Helpdesk” nefunguje vůbec nebo vám odpovídá na něco úplně jiného.
- Nastavení uživatelského rozhraní ostatních uživatelů vám zpravidla ani trochu nevyhovuje.
- Díky rychlejšímu připojení se k vám dostává více zpráv, ale máte zmatek v tom, co je a co není spam.
- Vaše představa o výdrži mimo síť byla mylná.
- Z jeho ultralehkosti vás po celodenním nošení bolí záda.
- Všichni se tváří, že vám schvalují novou volbu, ale hned vás začnou připravovat na četné nedostatky a doporučovat zcela jiné modely.
- Potkáváte pravidelně kolegy, kteří ten samý model dostali za poloviční cenu a v jeho obsluze jsou třikrát rychlejší.